Kommer ni ihåg i skolan? Hur man drogs till de snygga och populära kidsen och helst ville associeras med dem? De allra flesta av oss gjorde det i alla fall för det ligger något djupt mänskligt i det där, att vilja vara omtyckt och uppmärksammad. Visst kan man vara attraktiv utan att vara snygg, men det finns alltid något stark komponent som får andra människor att lockas till en. Det kan vara charm, intelligens, engagemang eller vad som helst egentligen och ju äldre vi blir desto mer kritiska blir vi.
Detsamma kan sägas om mycket och definitivt om reklam. Snyggast vinner. Och när snyggast inte vinner så vinner den med den starkaste attraktionskraften baserat på ett annat viktigt element, ofta associerat med temat. Att arbeta som marknadsförare är ett synnerligen kreativt arbete och mycket handlar om estetik; om att få något att se snyggt ut. Men det handlar också om annan attraktionskraft - den som finns i budskap, humor och intelligens. Olika människor och målgrupper lockas av olika saker.
Jag har arbetat med många reklambyråer och tryckerier och vissa sticker ut i jämförelse med andra. Det finns t ex Elvins Grafiska i Stockholm som jag sedan jag testade det inte har lämnat när jag behövt trycksaker. Ibland är skillnaderna små, men ack så avgörande och det är fallet med just detta tryckeri - här får man kvalitet i varenda detalj.